June 20, 2010

Sports Are Banned, Only Religion

In this World Cup season, it is time for some comedy off it. My brother told me about this report written in a forum from a social blog site in Bengali. Here it is claimed that football is haram according to this man named Tusar Mojumdar. In Projanmo Forum's post, tamim69 states:
সমস্ত খেলাধুলা ইসলামে হারাম [..]আমি আসমান ও যমীন এবং এতদুভয়ের মধ্যে যা কিছু আছে তা ক্রীড়াচ্ছলে সৃষ্টি করিনি। [..]  “সর্বপ্রকার খেলাধুলা হারাম। ৩টি বিষয় খেলাধুলার অন্তর্ভুক্ত নয়। যেমনঃ ১) তীর ধনুক চালনা করা ২) অশ্বকে প্রশিক্ষণ দান করা ৩) নিজ স্ত্রীর সাথে শরীয়ত সম্মত হাসি-খুশি করা।” খেলা এমন কাজকে বলা হয়, যাতে কোন উল্লেখযোগ্য ধর্মীয় ও পার্থিব উপকারিতা নেই। যে খেলা দ্বীন থেকে পথভ্রষ্ট হওয়ার এবং অপরকে পথভ্রষ্ট করার উপায় হয়, তা কুফরী। আর যে খেলা মানুষকে ইসলামী বিশ্বাস থেকে সরিয়ে নেয় না কিন্তু কোন হারাম ও গুনাহের কাজে লিপ্ত করে দেয়, এরকম খেলা কুফরী নয়, তবে হারাম ও কঠোর গুনাহ্‌। আর যে সকল খেলায় কুফরী ও হারাম কোনটাই নেই, প্রকাশ্য কোন গুনাহ্‌ও নেই, সে সকল খেলা মাকরূহ, কারণ এতে অনর্থক কাজে আপন শক্তি ও সময় বিনষ্ট করা হয়। [..] যেমনঃ তীর-ধনুক নিক্ষেপ, অশ্বকে প্রশিক্ষণ দেয়া, সাঁতার কাটা, দৌড় অনুশীলন করা ইত্যাদি জিহাদের প্রস্তুতি গ্রহণের অন্তর্ভূক্ত।
Every sport is illegal in Islam. [..] Everything that was created from the sky to the soil was not created because of any game. [..] "Every type of sport/game is haram. Three things are not part of game. For example: 1. Shooting with bow-and-arrow. 2. Teaching how to ride a horse. 3. Hanging out with your wife." Game is that which that has not benefit religiously or (parthib, not understanding the meaning). The game that brings from poverty to wrong path and takes others to the bad path, that is kufari. And that sport that takes the human out from his belief in Islam but does not carry any guna or haram, that is not kufari but haram and kothor gunah. And those sports that does not have either kufari or haram and does not have any gunah outstanding, that is makruh, because he is using his energy in useless and time wasting events. [..] For example: archery, horse-riding, swimming, running practice is part of Islamic rules.

I actually do not know how to sum it up in one phrase but this whole paragraph will be a debate among anyone I know of. How can sport be haram? Well, the answer is I am still trying to find.

Technorati Tags: ,

No comments:

Post a Comment